Det er vinter og leddene knirker

gør som bjørnen om vinteren

Original text©Karen R. Zimmer

Nu er det den 26. oktober, og vi kan mærke fugt, kulde og vind helt inde i knoglerne.
Nogle af os får smerter, andre mærker bare en stivhed i leddene, eller en gennemgående træthed. ‘Især sidst på eftermiddagen,’ siger en af mine klienter i klinikken. ‘Lige midt i ulvetimen, mellem 5 og 7-tiden’. Ja, det passer som en brik i et puslespil. Hvorfor?

Fordi 5-7 er nyrernes tid, og nyrerne hører til elementet ‘Vand’ i kinesisk medicin, og vandet er svækket om vinteren.

Ifølge TKM (traditionel kinesisk medicin) er vinteren den tid, hvor vandet trækker sig tilbage helt inderst inde, og nederst nede (i jorden og i vores krop). Også hænger knogler, brusk og marv sammen med vand elementet (5-element system) – det er så Nyre/Blære funktionskredsløbet. Det betyder ikke, at der er noget galt med nyrene eller blæren, når man har ondt i leddene. Men ved at arbejde med kredsløbet i disse to meridianer kan man opnå lettelse og heling i knogler og brusk.
På den ene side forstås vand elementet som et lidt poetisk koncept af en kølig, nærende væske som løber derhen, hvor modstanden er mindst.
På den anden forstås det helt praktisk i forhold til nogle meget specifikke funktioner, hvorunder dannelsen og vedligeholdelsen af de mere strukturelle aspekter af vores krop – skelettet, hjernen, nervesystemet; samt selve nyre- og blærefunktionerne.

Oveni dette kommer de emotionelle/psykiske aspekter af elementet/funktionskredsløbet. Når Vandet er i ubalance, kan der komme utryghed, fobier, angst. Vi kan folde os helt inde i os selv og blive bange for ting, som man førhen ikke frygtede.

Har du blærebetændelse, og ryster du indeni, har du mest lyst til at trække dig tilbage inde i dig selv? I TKM har du en mulig forklaring igennem en dybere forståelse af vandets relation med vores blære og vores tryghedsfornemmelse.

Er det ved at være vinter, og kan du mærke det i knoglerne – så tænk på, at vandet trækker sig tilbage, lige som saften ud af træet – nu er der mindre væske til at fugte dine led, og funktionerne med at vedligeholde leddene er svækkede. har du en tendens til at få lidt inflammation i knæ, albuer og hofter, så kan det blusse op nu.

Hvad gør man så?

Se, det er her at bjørnenes gode vane med vinterhi kommer ind.
Om vinteren kan vi ikke lige så meget som om sommeren. Der er simpelthen ikke ressourcer til det. Det er ikke kun manglen af lys på den Nordlige halvkugle, der er skyld i det. Det er vores bio-rytme, som forklaret i de forrige paragrafer, set fra TKM vinklen.

  • Vi blive nødt til at hvile mere i vinterhalvåret – et halvt år varer den, her i Skandinavien, og det skal vi holde til.
  • Vi må spise således, at vi varmer vores inderste kerne, og skåner vores fordøjelsesfunktioner. 
  • Vi har brug for ekstra tilskud.
  • Vi må lave Chicken bone broth – den allermest styrkende mad for nyre systemet. Top vinterret. 1 dl om dagen fra fryseren. Jeg var vegetar i 18 år, men fandt ud af at disse kolde, fugtige vintre kræver desværre, at jeg spiser lidt kylling. der er masser af opskrifter. Nedenstående er en mulighed. Man kan med fordel fjerne kødet efter 1 1/2 time, og derefter knuse knoglerne, så marven kommer ud. Når din broth er færdig, sier du knoglerne fra, lader det hele køle ne, og fordeler det i enkeltportioner (1dl hver) som du beholder i fryseren. Spis hver dag i 10, 20 30 dage. Husk at det er næringsrigt. Tak kyllingen, som gav sit liv for dig, det er god Karma!
    http://holisticsquid.com/making-chicken-bone-broth-from-basic-to-adventurous 
  • opskrift chicken bone broth

To be continued

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *